محافظ البنك المركزي في حوار الشباب/ الشعب معاه و أغني من الحكومه ولازم نجيب الفلوس دي


قال طارق عامر محافظ البنك المركزى، إن مواجهة التحديات الاقتصادية تكون بالحصول على تدفقات بديلة، بطريقة نظام النقد الأجنبى المناسب للاستثمار الخارجى، والذى لا يستطيع أن يأتى بالدولار الموجود فى السوق السوداء بسعر والسوق الرسمية بسعر آخر.

وأضاف "عامر"، خلال الجلسة العامة الثانية من الحوار الشهرى للشباب، والخاصة بالإصلاح الاقتصادى ورؤية الشباب، أن المجتمع يعتقد أن سعر الصرف مؤشر بأننا يمكن أن ندخل فى ظروف صعبة، لكن الاقتصاد فى الخارج، وفى كل البلاد الناشئة خفضت سعر الصرف لتستطيع أن تنافس على الأسواق والتدفقات المالية، مردفاً: "عاوزين نجيب تدفقات زيادة ، لأن وإحنا مرتاحين الفلوس كانت بتجيلنا لكن دلوقت الفلوس مابتجيش، واللى حصل إنه دخلت البنوك فى عشرين يوم 5 مليار دولار".

وأكد محافظ البنك المركزى، أن حرية القرارين الاقتصادى والسياسى لها ثمن، ولكى نغير فى مفهوم ثابت منذ سنوات :"كل الناس عادة تقول وأنا مالى أنا ليه أقوم البلد عليا، والقيادة مقتنعة إن إحنا لازم نعمل الصح مهما كان تكلفته ونتحمل مسئوليته، وإحنا جايين فى مهمة مكلفين بها من سيادة الرئيس لأنه لدينا حلم لهذا البلد، والرئيس لديه حلم، والحلم عاوزين نحققه ولازم يكون عندنا الجرأة والقوة ونشتغل مع بعض، من أجل المصلحة العامة، والنتيجة كل احتياجات البلد اللى كانت متأخرة فى الموانى بمليارات الدولارت اتسددت خلال 20 يوم بقرار".





وتابع: "جالنا 65 مليار جنيه من البيوت فى شهر"، ووجه كلامه لوزير المالية الدكتور عمرو الجارحى: "حضرتك اللى معندكش، فقير يعنى.. الشعب معاه برضو ولازم نطلع الفلوس دي وبقرارات جريئة زي اللي خدناها".
المكان: مصر الشرق الأوسط
تنويه : الصور والفيديوهات في هذا الموضوع على هذا الموقع مستمده أحيانا من مجموعة متنوعة من المصادر الإعلامية الأخرى. حقوق الطبع محفوظة بالكامل من قبل المصدر. إذا كان هناك مشكلة في هذا الصدد، يمكنك الاتصال بنا من هنا.

عن الموقع

NEWS TV المصداقية مبدء و الحقيقة هدف و حرية الشعوب إهتمامنا

التعليقات
0 التعليقات

0 التعليقات لموضوع "محافظ البنك المركزي في حوار الشباب/ الشعب معاه و أغني من الحكومه ولازم نجيب الفلوس دي "


الابتسامات الابتسامات