نيوز تي في
حقوق الطبع والاسناد محفوظة لقناة newstv. يتم التشغيل بواسطة Blogger.

أنقذوا رامي السيد

رسم محمد اسماعيل شاكر 
 ما التهمة ؟ حضور عزاء! 

قد يكون ذلك غريب للبعض وقد يكون معتاد للبعض الأخر من الذين اعتادوا علي سماع تلك قصص الإعتقالات الغريبة.
 رامي السيد معتقل العزاء وعضو المكتب السياسي لحركة شباب 6 إبريل؛ استطاع تهريب رسالة استغاثة يحكي فيها عن كم الويل الذي يلاقيه في محبسه في ليمان المنيا. 

ويقول “دخلت السجن مع باقي المترحلين و في طابور العرض دخل ظابط قال فين رامي سيد حسنين قلت أنا قالي تعالى أنت متوصي عليك، دخلت أوضه لوحدي لمدة يوم بدون طعام أو ملابس أو بطاطين لأنهم أخدوا مني كل حاجه في سجن طره قبل ما اترحل”.
 تلك كلمات رواها رامي "لأهله" في رسالته ، ليردف بعدها :”تاني يوم الظابط دخل طلب مني اقلع هدومي فقولتله لأ، فقام اتنين أفراد قطعوا هدومي و بعدها انضربت و الظابط داس على رأسي برجله و قالي أنت جاي هنا علشان تتربى، وعلقوني من أيدي و رجلي ٥ أيام عاري، والظابط جاه نزلني وحلقلي شعري لحد ما ماكينة الحلاقه كانت بتشيل جلد راسي.
اتهانت و اتشتمت بكل الألفاظ المعتادة، واتهددت و الظابط قالي انت اكيد مش عايز تشوف “فرج”، في نفس اليوم روحت زنزانه انفرادي و قررت ادخل ف إضراب جزئي عن الطعام اعتراض علي اللي حصل معايا، بعدها جالي مأمور السجن أتكلم معايا و قالي انت زي ابني و اللي عامله الظابط دا كان هزار تقيل شويه و مش عايزينك تزعل مننا “. 

رامي السيد يكمل عامه الأول في ظلام السجن.بعد أن تم القبض عليه ضمن مجموعة شاركت في عزاء صديقهم أحمد المصرى - المسئول عن العمل الجماهيرى فى حركة 6 أبريل - إثر إصابته بطلق نارى فى الظهر خرج من البطن في احد المظاهرات .
الشهيد احمد المصري 

 وتم توجيه لهم تهم التظاهر والتجمهر، وبعد يومين قامت النيابة بإخلاء سبيلهم إلا أنا القاضي ناجي شحاتة قام بإصدار حكم عليهم بالمؤبد غيابياً! وتم إضافة أحراز جديدة للقضية من بينها سلاح علي الرغم من عدم وجود تلك الأحراز عند مثولهم أمام النيابة.
 تم إلقاء القبض علي رامي في 17 أكتوبر 2015 ؛ وتمت إعادة محاكمته أمام نفس القاضي "ناجي شحاتة" رغم إن المحاميين اختصموا القاضي بسبب معادته الواضحة لحركة شباب 6 إبريل في وسائل الإعلام وبناء على ذلك لا يجوز نظر محاكمة أحد أعضاء الحركة، وهو ما لم يحدث وتم إصدار حكم عليه بالسجن 10 سنوات. 
وأمام ما تعرض له “رامي السيد” في السجن، قام محاميه تقديم بلاغ للنائب العام يتهم فيه الضابط “أحمد الديب” بسجن ليمان المنيا، بتعذيب المعتقل. و السؤال الأن : ما مصير رامي ومن علي شاكلته؟ و متي سيتوقف هذا الكم الهائل من العبث؟
 #أنقذوا_رامي_السيد
  • Blogger Comments
  • acebook Comments

0 التعليقات:

إرسال تعليق

Item Reviewed: أنقذوا رامي السيد Rating: 5 Reviewed By: News tv